iDive.cz - Váš potápěčský rozcestník

Web pro výměnu informací, pro potápěče a se zaměřením na potápění, freediving

pondělí, 25 březen 2013 00:04

Co je to freediving?

Napsal(a) 
Ohodnotit tuto položku
(0 hlasů)

Co je to vlastně freediving? Proč to lidé dělají? Je to bezpečné? Na tyto a podobné otázky se pokusíme odpovědět v následujícím článku.

Freediving doslova znamená volné potápění. Česky se mu také někdy říká nádechové potápění a také se můžete setkat se slovem Apnoe, nebo Apnea, což znamená jendoduše zadržení dechu. Prakticky je freediving forma potápění, kdy se potápěč potápí na nádech, bez použití dýchacího přístroje.

Freediving může být rekreační, kdy se potápěči potápějí jen tak pro zábavu a užívají si volného pobytu pod hladinou a vedle toho tu máme také závodní freediving, sport, ve kterém se soutěží na mezinárodní úrovni, pravidelně se pořádají mistrovství světa a evidují se národní i mezinárodní rekordy. K závodnímu freedivingu se dostaneme později, pojďme se nejprve trochu věnovat tomu rekreačnímu a základním pravidlům bezpečného nádechového potápění všeobecně.

Víme už, že freediving je potápění na nádech. To znamená, že se potápěč nadechne na hladině a zanoří se pod hladinu, kde setrvá nějaký čas, aby se zase vynořil a znovu dýchal. Na první pohled se tato aktivita může leckomu zdát nepřirozená, nepříjemná, nebo dokonce nebezpečná. Ale věděli jste, že právě zadržování dechu je naprosto přirozená věc, kterou máme v sobě hluboko zakódovanou? Slyšeli jste něco o potápěčském reflexu savců? Že ne? Člověk je tvor suchozemský, už dlouho se pohybujeme po zemi. Ale jsme savci, stejně jako delfíni, velryby, tuleni a lachtani. A všichni máme v sobě zakódovaný tzv potápěčský reflex savců, který nám umožňuje vydržet pod hladinou. Rozdíl je v tom, že na rozdíl od delfínů lidé tento reflex dávno přestali využívat.

Potápěčský reflex je zjednodušeně řečeno několik reakcí, kdy naše tělo reaguje na vodní prostředí a upravuje své funkce tak, abysme ve vodním prostředí vydrželi co nejdéle. Potápěčský reflex se dá probudit v každém z nás a tělo se dá "znovu naučit" tento reflex využívat. Nehledejte tu návod, jak to udělat, to není otázka několika řádků textu :-) Pokud chcete objevit svůj vlastní potenciál, "nastartovat" znovu svůj vlastní potápěčský reflex, přihlašte se do kurzu freedivingu u některého renomovaného výukového systému. V ČR jsou to v podstatě čtyři, je to výcvikový systém organizace AIDA, která sdružuje nádechové potápěče z celého světa, zaznamenává rekordy a věnuje se organizaci závodního freedivingu, potom je to Apnea Academy, systém, který vychází ze zkušeností Itala Umberta Pelizariho, dále FII, tedy Freediving Instructors International, výcvikový systém, který založil asi nejslavnější český freediver Martin Štěpánek na základě vlastních zkušeností a čtvrtým systémem je SSI, Scuba Schools International, původně výcvikový systém rekreačního potápění s přístrojem, který se snaží nabídnout kvalitní výuku i nádechovým potápěčům. Správnému výběru systému a instruktora se věnujeme v jiném článku zde.

Takže pokud se ptáte, jestli je freediving nepřirozený, pak vězte, že není. A že je to nebezpečné? O nic víc než jiné sporty! Stejně jako při jiných aktivitách je i v nádechovém potápění potřeba dodržovat určitá pravidla. Stejně jako se učíme ve škole a od rodičů pohybovat po ulici bezpečně, stejně tak se v kurzech vedených zkušenými a certifikovanými instruktory můžeme naučit, jak se pohybovat bezpečně ve vodě. A pokud tato pravidla budeme dodržovat, můžeme rekreační volné potápění považovat za naprosto bezpečný sport! 

A k čemu je to dobré? Proč to lidé dělají? Důvodů je hned několik. Pomineme-li teď závodní ambice a věnujeme-li se pouze rekreačnímu nádechovému potápění, pak se lidé potápí třeba jen pro ten pocit volného pohybu. Voda nám umožňuje 3D pohyb, kdy nejsme vázáni chůzí po zemi a můžeme se pohybovat více směry. Můžeme objevovat nový svět pod hladinou a často díky absenci bublin z dýchacího přístroje získáváme možnost přiblížit se k mořským živočichům mnohem blíže, než s přístrojem vypouštějícím bubliny. Do kurzů freedivingu se hlásí i přístrojoví potápěči, aby si zlepšili svou spotřebu, plavci, plavčíci, triatlonisté, surfaři, vodáci, aby se naučili cítit ve vodě komfotněji, bezpečněji, ale i byčejní lidé, kteří se o této úžasné aktivitě chtějí dovědět více, nebo se jen chtějí naučit správně dýchat.

A co ten závodní freediving? Pravidla závodního freedivingu upravuje mezinárodní organizace AIDA sdružující nádechové potápěče z celého světa. AIDA má své národní asociace, které sdružují závodníky v jednotlivých zemích. Více o organizaci AIDA, celým názvem Association Internationale pour le Développement de l'Apnée, najdete na jejím webu zde. Stránky české asociace AIDA najdete zde.

Pojďme si stručně vysvětlit základní disciplíny závodního freedivingu:

Statická Apnea (STA), anglicky Static Apnea

Potápěč se snaží vydržet na jeden nádech co nejdelší čas. Závodník se nadechne na hladině a zanoří se. Může se vznášet na hladině obličejem dolů, nebo se celý zanořit pod hladinu, nejehlouběji však 3 metry. Jak název napovídá,  snaží se být statický, tzn co nejméně se hýbat, aby vydržel co nejdéle. Současné hodnoty národních rekordů najdete na webu www.aida-czech.cz a mezinárodní hodnoty na webu www.aidainternational.org

Světový rekord v ženské kategorii je 8 minut a 23 vteřin, v mužské kategorii  11 minut a 35 vteřin.

Dynamické Apnea s ploutvemi (DYN), anglicky Dynamic Apnea

Cílem je uplavat co nejdelší vzdálenost pod vodou na jeden nádech. Závodník smí používat ploutve a celý pokus musí plavat pod hladinou bez toho, aby ji protnul. Světový rekord v ženské kategorii je 225 metrů, v mužské kategorii je  to vzdálenost 273m. České rekordy najdete na webu české Aidy zde.

Dynamická Apnea bez ploutví (DNF), anglicky Dynamic Apnea Without Fins

Je to v podstatě totéž co DYN, jen s tím rozdílem, že potápěči plavou bez ploutví. Opět je cílem uplavat co nejdelší vzdálenost pod vodou. Ženský světový rekord má hodnotu 163 metrů, mužský 218 metrů. České národní rekordy najdete zde. 

Konstantní zátěž s ploutvemi (CWT), anglicky Constant Weight Apnea

V této disciplíně se už potápěči potápějí do hloubek a používají k tomu ploutve. Využití zátěže k sestupu, její odhození, nebo přitahování se za lano je zakázáno. Potápěč sestupuje pouze vlastní silou ploutví a vlastní silou se musí také vynořit. Světový rekord v ženské kategorii je hloubka 101 metrů, v mužské pak 126 metrů. České rekordy najdete na webu české Aidy zde. 

Konstantní zátěž bez ploutví (CNF), anglicky Constant Weight Apnea Without Fins

Totéž co CWT, s tím rozdílem, že ploutve nejsou povoleny. Rekord v ženách je 67 metrů a v mužích 101 metrů. České rekordy najdete na webu české Aidy zde. 

Free Immersion (FIM), anglicky Free Immersion Apnea

V této disciplíně nesmí potápěči používat ploutve, ale smí se přitahovat po laně. Hlavní silou k pohybu jsou tedy ruce a závodník se přitahuje po laně dolů a po dosažení maximální hloubky zpět nahoru stejným stylem. Rekordy jsou následující: ženy 88 metrů, muži 121 metrů. Rekordy českých závodníků najdete zde.

Variabilní zátěž (VWT), anglicky Variable Weight Apnea

Potápěč v této disciplíně používá tzv. sled, zařízení, které mu pomáhá v sestupu a po dosažení maximální hloubky zůstává dole. Závodník poté k výstupu používá ploutve, případně smí použít i ruce a přitahovat se po laně. Světový rekord mezi ženami má hodnotu 127 metrů, v mužské kategorii je to 142 metrů. 

No limits (NLT), anglicky No Limits Apnea

Samo označení disciplíny napovídá, že jsou zde zcela uvolněné limity pro závodníka. Nejčastěji potápěč do hloubky sestupuje pomocí sledu, v maximální hloubce nafoukne balon, který ho vynese zpět na hladinu. Posledním dvěma disciplínám se mnoho freediverů nevěnuje a nejsou ani praktikovány na závodech. Jsou záležitostí výhradně individuálních rekordů. Světový rekord v ženské kategorii má hodnotu 160 metrů a v mužské je to 214 metrů. 

Ve všech zmíněných disciplínách musí závodník po vynoření prokázat  "čistou hlavu" a kontrolu nad svým tělem provedením tzv. protokolu (surface protokol), kdy musí během 15ti vteřin po vynoření ukázat OK signál a říct větu: "I am OK" (jsem v pořádku). I po provedení protokolu musí závodník zůstat při smyslech a počkat na verdikt rozhodčích. Rozhodčí celý protokol sledují a poté rozhodnou, zda byl pokus platný, nebo nebyl.

Mistrovství ČR ve freedivingu 2013 proběhne letos v Ostravě ve dnech 24. a 25. května 2013. Podrobnosti najdete na webu Mistrovství: www.mistrovstvi-freediving.cz

 

 

Číst 3093 krát Naposledy změněno pondělí, 15 duben 2013 23:55

Komentáře