iDive.cz - Váš potápěčský rozcestník

Web pro výměnu informací, pro potápěče a se zaměřením na potápění, freediving

A Á B C Č D E É F G H I Í J K L M N O Ó P Q R Ř S Š T U V W X Y Z Ž 0-9
| Tisk |

Rosalie Moeller
Další informace:

 

FAKTA:

Jméno: Rosalie Moeller

Výtlak: 3963 tun

Pohon: parní

Rychlost: 11 uzlů

Délka: 105 metrů (někdy udáváno 108.2 metrů)

Šířka: 15 metrů

Náklad: britské uhlí "Best Welsh"

 


Adresa, místo: Rudé Moře - Egypt

Pozice:
Délka: 27.650907270556
Šířka: 33.771100726242
Zadejte počáteční adresu:

Popis:

Vrak nákladní lodi Rosalie Moeller je častokrát označována jako sestřička SS Thistlegorm. Ale není tak úplně pravda. Obě lodě spojuje hlavně doba jejich potopení. Dělí je pouze dva dny.

Tato nákladní loď byla postavena roku 1910 v loděnicích Barclay, Curle & Co. Ltd.,Whiteinch (Glasgow, Skotsko) jako nákladní loď dlouhá 105 metrů s parním pohonem, který jí dával rychlost 11 úzlů. Dvakrát změnila majitele. V červenci 1941 se vydala na plavbu z Velké Británie do Alexandie, Egypt s nákladem uhlí značky "Best Welsh", které mělo větší výhřevnost a produkovalo méně kouře než ostatní druhy uhlí a bylo tak armádou velmi žádané. Protože plavba Středozemním Mořem je v této době velice nebezpečná, volí cestu okolo celé Afriky. V jihoafrickém Durbanu udělala krátkou zastávku věnovanou servisu parního stroje a 11. září 1941 vyplouvá na svou poslední plavbu. Cestou k Suezkému Průplavu ale dostává (stejně jako i celá flotila, jejíž členem byl SS Thistlegorm) zprávu, že Suez je aktuálně neprůjezdný a je jí nařízeno zakotvit v bezpečném kotvišti nedaleko ostrova Gubal. Zde jí 7. října 1941 v cca 23:00 nachází německá letadla Heinkel He 111 a zahajují útok. 2 bomby byy svrženy, jedna z nich zasáhla nákladový prostor č. 3 a tak se 8. října 1941 v 1:40 ráno potápí. 2 muži posádky útok nepřežijí.

Ponor:

Náklad obou lodí se lišil. Na Rozálce, jak se jí někdy láskyplně přezdívá, se rozhodně nepokocháte úžasným nákladem jako jsou motocykly, nákladní auta atd. Její náklad byl mnohem méně zajímavý. Jednalo se o uhlí. Nákladové prostory jsou ho plné a i když se nechá těmito prostory snadno proplavávat a vychutnávat pohyb v uzavřeném prostoru pod nízkým stropem, není to ten hlavní zážitek, pro který se sem jezdí. Ten hlavní tahák je krásně zachovalá strojovna této lodě. Před rokem 2009 byl vstup do strojovny velice náročný. Potápěč se musel protáhnout úzkým okénkem na levoboku lodě, což znamenalo odepnutí stage lahví a opatrné nasoukání se dovnitř. Někdy v průběhu roku 2009 ale došlo k propadu stropu v chodbě vedoucí do strojovny a vstup je tak nyní mnohem jednodušší. Strojovna je skutečně nádherná. Mnoho vybavení stále leží na svých místech tam, kde ho posádka zanechala. Ručičky ukazatelů tlaku, teploty atd. stále ukazují poslední naměřené hodnoty, kusy nářadí leží na stolech. Je však jasné, že s rostoucím počtem potápěčů budou tyto atrefakty zvolna odnešeny nebo rozbity. Jediná věc komplikující prohlídku strojovny je vysoká kalivost. I jen bubliny strhávají množství rzi a viditelnost tak prudce klesá. Je tedy dobré použit rebreathery a určitě nezapomenout na vodící linku směrem k východu.

Je možné také navštívit kuchyni s hrnci stojícími na plotýnkách nebo kajuty. V kapitánské kajutě je dodnes k vidění dávno prázdný trezor nebo jeho vana.

I z vnější části je ale vrak moc pěkný a nádherně zarybněný. Obrovská hejna skleněných rybek (glassfish), které doslova vrak obalují, také ale lákají dravce. Lovící tuňáci, kranasy, perutýni a kanici samotáři jsou tu pravidelně k vidění a dělají tak dekompresi, které se tu nevyhnete, o něco zajímavější.

Popis české expedice na tento vrak z roku 2004 můžete najít na této stránce: http://www.kaprdivers.cz/o-nas/fotogalerie/?viewAlbum=85



Charakteristika:
Pestrý drobný život
Ryby
Vrak
Náročnost: Náročná
Voda: Slaná voda
Viditelnost: Kolem 10 metrů
Maximální hloubka (m): 52m
Lodí
K nalezení v těchto kategoriích: Technické lokality | Safari | Hurghada | Afrika | Egypt
Vytvořil: iDive.cz | Datum přidání: 2013-05-18 00:00:00 | Poslední změna: 2013-05-19 09:45:06 | Zobrazeno: 2369 krát

Lokality GeoMap

Komentáře